Pagini

joi, 25 februarie 2010

Cozonac cu nuca si mac

Lui Stefan ii place mult cozonacul, de fiecare data cand cumparam il mananca cu placere, asa ca m-am hotarat si eu sa imi incerc norocul si sa fac si eu primii mei cozonaci. Am cautat retete pe net, care sa nu fie nici asa scumpe...si am gasit pe culinar reteta postata de nico-vya, reteta de cozonaci Mariana. I-am facut, au fost foarte buni, nu chiar asa de aspectuosi, pentru ca nu i-am facut in tava de chec, ci am pus 3 cozonaci in tava de la aragaz, si s-au cam latit...dar gustul a fost bun.
 
Si acum reteta:
Pentru aluat avem nevoie de 1kg de faina (000, de preferat), eu am folosit ce am avut in casa (650), 500 ml lapte caldut, 200 grame unt topit +3 linguri ulei floarea soarelui, 3-4 galbenusuri, 200-250 g zahar, 50 grame drojdie proaspata, razatura de lamaie (eu am folosit de portocale) zahar vanilat dupa gust, 1 lingurita sare.
3 linguri de faina se oparesc cu 200 ml lapte clocotit. Trebuie sa iasa o pasta groasa, pe care sa o amestecati bine cu lingura. Se lasa sa se raceasca.
Untul se pune cu uleiul pe foc la topit, pana se aureste putin (ii da o aroma deosebita cozonacului). Apoi se toarna intr-un vas la racit.
 
Drojdia se amesteca cu o lingura de lapte si una de faina si se lasa la crescut 10 minute. 
 
Intr-un vas cerneti faina (1 kg fara cele 3 linguri), faceti o adancitura in mijloc si turnati faina oparita racita si drojdia crescuta. Pe margine puneti lingurita de sare.Apoi, adaugand treptat laptele caldut (300 ml), amestecati incet, pana se omogenizeaza aluatul. Adaugati zaharul, galbenusurile, razatura de lamaie... (Zaharul il puteti topi in prealabil in lapte, daca va este mai usor). Framantati bine totul, inmuindu-va mainile in untul topit, mai framantati...si tot asa, pana aluatul devine elastic. Apoi il acoperiti cu un prosop si il lasati la dospit cam 1ora jumate, chiar doua (isi dubleaza volumul).
 
In timp ce aluatul creste pregatiti umplutura: 450 grame nuci macinate, 3-4 albusuri, 100-150 grame zahar (depine cat de dulce vrea fiecare), 2 linguri cacao (optional), esenta de rom, razatura de lamaie. Albusurile se bat spuma cu zaharul, apoi se amesteca cu nuca macinata, cacao si esentele. Pentru umplutura de mac (am folosit doar la un cozonac), am macinat macul, l-am amestecat cu zahar pudra si l-am fiert intr-un pic de lapte. Nu va pot spune cantitatile, am facut la ochi...la o punga de 100 grame de mac am folosit cam 100 ml lapte...
Dupa ce aluatul a crescut, se imparte in bucati egale (4-6), cate vreti, se intind cu sucitorul, se pune umplutura si se ruleaza. Apoi se impletesc 2 cate 2 rulourile, rezultand 2 sau 3 cozonaci, pe care ii puneti in tava, si ii mai lasati si aici la crescut vreo 20 de minute.

 
  
Nu am mai precizat ca ungeti tava inainte, bineinteles. Inainte de a baga tava la cuptor se ung cozonacii cu galbenus de ou si se presara zahar.
Se lasa la cuptor la 180 grade circa 45-50 de minute. Daca sunt destul de rumeni pe deasupra dar nu sunt copti, puteti sa puneti peste ei folie de aluminiu.
Sa aveti pofta buna. 

 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sunteti bineveniti sa cereti sau sa imi dati sfaturi. Va multumesc!